Hello, I'm Héloïse Colrat, an artist and glassblower based in Brussels. I collaborate with specific places and times, and there are as many projects as cooperation within a given context. I’m into things we hardly notice or simply don't know about. Contact me if you think we can come up with something together. Here's some info and links to other media .

2022

Éclairage publique

site-specific installation in Faugères

plexiglass with coloured adhesive on corbels, plastic collars

« Non loin de là, des étendues de couleurs pures nous amènent à prendre de la hauteur. De fines planches de plexiglas coloré et translucide recadrent notre perception et viennent exacerber la présence de corbeaux architecturaux. Supports d'étagères extérieures d'usage varié, disparu et réinventé, ces corbeaux demeurent sur la façade comme d'énigmatiques excroissances pierreuses, luttant contre l'oubli des pratiques ancestrales qui furent à l'origine de leur construction. L'étagère réparatrice — qui n'en est pas vraiment une — conçue par Héloïse Colrat, devient le lieu suspendu d'une mémoire perdue. L'artiste a rencontré les propriétaires des neuf emplacements où ont été identifiés ces corbeaux, recueillant les différents récits énoncés au sujet de ces éléments privés aujourd'hui de leur valeur d'usage.
Cette perspective relationnelle, accompagnée de l'accès à l'intimité domestique, condition-même d'existence des œuvres, se matérialise ainsi dans les plaques colorées qui animent les façades et reconstitue un maillage à travers le village. »

Extrait du texte de Maud Marron-Wojewodzki, écrit pour l'exposition Le banc, le drap et l'étagère avec les artistes Amalia Laurent et Fabien Silvestre-Suzor.

"Not far from there, stretches of pure colour lead us to gain height. Thin sheets of coloured and translucent Plexiglas reframe our perception and emphasise the presence of architectural corbels. Supports for exterior shelves of various uses, disappeared and reinvented, these corbels remain on the façade like enigmatic stony outgrowths, fighting against the oblivion of the ancestral practices that were at the origin of their construction. The repairing shelf - which is not really a shelf - designed by Héloïse Colrat, becomes the suspended place of a lost memory. The artist met the owners of the nine sites where these corbels were identified, collecting the different stories told about these elements that are now deprived of their use value.
This relational perspective, accompanied by access to domestic intimacy, the very condition for the existence of the works, is thus materialised in the coloured plates that animate the facades and reconstitute a mesh across the village.

Extract from the text written by Maud Marron-Wojewodzki for the exhibition Le banc, le drap et l'étagère with the artists Amalia Laurent and Fabien Silvestre-Suzor in Faugères.

Photo credits : Fabien Silvestre-Suzor and Lucia Garate

© 2024 Héloïse Colrat. All rights reserved.